Δευτέρα 4 Ιουνίου 2012

Ποιος είναι Σχολικός Ψυχολόγος;

Ποιος είναι Σχολικός Ψυχολόγος;
Ο Σχολικός Ψυχολόγος είναι Ψυχολόγος εξειδικευμένος να παρέχει ψυχολογικές υπηρεσίες,  με βάση τις  θεωρίες και τα εμπειρικά δεδομένα της Ψυχολογίας, σε εκπαιδευτικές δομές και  με αναφορά στους βασικούς σκοπούς της εκπαίδευσης. Πρωταρχικοί στόχοι των υπηρεσιών του είναι η προαγωγή της μάθησης και η επιτυχία όλων στο σχολικό πρόγραμμα, η ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας και του δυναμικού  των εκπαιδευομένων, η διασφάλιση και ενίσχυση της υγείας  και της ψυχικής και κοινωνικής ευεξίας τους .
Έχει μακρόχρονη και συνεχιζόμενη κατάρτιση στην Ψυχολογία και τις εφαρμογές της, κλινική εμπειρία με άτομα διαφόρων ηλικιών και ειδικών αναγκών, εμπειρία σε ρόλους διδακτικούς, δημιουργικής απασχόλησης ή εμψύχωσης ομάδων, γνώσεις και εμπειρία σε θέματα παιδαγωγικά και οργάνωσης της εκπαίδευσης. 
Αναπτύσσει τις επαγγελματικές ικανότητες του με ανταλλαγές εμπειρίας και τεχνογνωσίας με άλλους Σχολικούς ψυχολόγους .
Η εργασία του διέπεται από τον Κώδικα Δεοντολογίας των Σχολικών Ψυχολόγων και τα ανθρώπινα δικαιώματα.

Πού εργάζεται;
 Σε σχολικές μονάδες όλων των βαθμίδων.
 Σε μονάδες επαγγελματικής κατάρτισης και διαβίου εκπαίδευσης.
 Σε ιδρύματα ή ξενώνες πρόνοιας  και δημοτικές κοινοτικές υπηρεσίες
 Σε σωφρονιστικές υπηρεσίες
 Σε υπηρεσίες υγείας, ιδίως πρωτοβάθμιας φροντίδας και πρόληψης, σε συνεργασία με τον οικογενειακό γιατρό,  παιδίατρους και παιδοψυχίατρους.

Ιστορικά η επαγγελματική ειδικότητα του Σχολικού Ψυχολόγου αναπτύχθηκε για τις ανάγκες στην ειδική αγωγή και στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση .
Όμως η  Ουνέσκο από το 1956, Συμβούλια Υπ. Παιδείας και Διεθνή Συνέδρια  πρότειναν την γενίκευση του ως οργανικό στοιχείο κάθε εκπαιδευτικής δραστηριότητας και προγραμμάτων πρόληψης. 
Στις αναπτυγμένες και υπό ανάπτυξη χώρες  οργανώνεται η παροχή των υπηρεσιών του. Στελεχώνουν Επιτελικά και Διοικητικά το Υπουργείο Παιδείας  και προσπαθούν να εξασφαλίσουν στις σχολικές μονάδες την καλύτερη αναλογία Σχολικών ψυχολόγων.
Βασική αρχή καλής πρακτικής είναι να μην αφήνεται έδαφος της επικράτειας που να μην καλύπτεται από σχολικό ψυχολόγο. Μια αναλογία καλής πρακτικής είναι ένας προς  800, για πρωτοποριακά προγράμματα ένας προς 400  και σε ειδικούς πληθυσμούς ένας προς 80 μαθητές.

Τι μπορεί να κάνει ο Σχολικός Ψυχολόγος;
 Διάγνωση & Αξιολόγηση
    • Σε συνεργασία με το διδακτικό προσωπικό και τους γονείς, με τη χρήση τεχνικών και εργαλείων αξιολογεί: δεξιότητες σχολικής μάθησης, κοινωνικές δεξιότητες, δεξιότητες αυτο-φροντίδας , γνωστική, νοητική και συναισθηματική ανάπτυξη, ανάπτυξη προσωπικότητας , ειδικές ανάγκες για ειδικές υπηρεσίες, καταλληλότητα των προγραμμάτων, ενδιαφέροντα και ικανότητες για  τον σχολικό και επαγγελματικό προσανατολισμό …
 Συμβουλευτική  με το προσωπικό και τους γονείς
    • Συμβουλευτική και διαβούλευση με το διδακτικό προσωπικό, με όλο το σχολικό προσωπικό και με τους  γονείς για προβλήματα μάθησης, συμπεριφοράς και κοινωνικής προσαρμογής. Συμβουλευτική με τη Διοίκηση
    • Συμβουλευτική κια διαβούλευση με Διευθυντές, Προϊστάμενους και Σχολικούς συμβούλους για  χειρισμό ψυχολογικών παραγόντων του εκπαιδευτικού έργου και την ανάπτυξη κατάλληλου σχολικού κλίματος. Σύμβουλος και συνεργάτης στην προσαρμογή του εκπαιδευτικού και σχολικού συστήματος στις ατομικές ανάγκες και συνεχή ανάπτυξή του σε περιβάλλον μάθησης για όλους . Πληροφόρηση & επιμόρφωση
    • Οργάνωση προγραμμάτων ενημέρωσης ή επιμόρφωσης για τις ψυχολογικές βάσεις της διδακτικής πρακτικής και για θέματα όπως στρατηγικές χειρισμού συμπεριφοράς και ομάδας παιδιών, στρατηγικές μάθησης, δεξιότητες γονεϊκού ρόλου, πρόληψη της χρήσης ουσιών, στήριξη ατόμων με ειδικές ανάγκες  και εξατομίκευση της εκπαίδευσης.
 Ψυχοθεραπευτικές παρεμβάσεις 
   • Άμεση ψυχοθεραπευτική παρέμβαση σε μαθητές, γονείς και όλη την οικογένεια. Συμβουλευτική μαθητών, συναισθηματική στήριξη, τροποποίηση συμπεριφοράς και ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων. Παρέμβαση σε προβλήματα προσαρμογής, συγκρούσεων και βίας. Στήριξη σε κρίσεις  πχ διαζυγίου, θανάτου, έκτακτων  γεγονότων. Στήριξη διδακτικού προσωπικού σε προσωπικά ζητήματα. Συνεργασία και διασύνδεση  με Υπηρεσίες Ψυχικής  Υγείας για ανάγκες που χρειάζονται  εξειδικευμένη βοήθεια.
 Έρευνα 
    • Αξιολόγηση απο ψυχολογική σκοπιά της αποτελεσματικότητας των προγραμμάτων και άλλων υπηρεσιών στο εκπαιδευτικό πλαίσιο. Τεκμηρίωση εκπαιδευτικής κοινωνικής πολιτικής και επιλογών.
Ε.Σχο.Ψ.Ε  1999


Ν. 991/1979 περι ψυχολόγων στην Ελλάδα
ΚΥΑ Υπουργών Υγείας και Παιδείας Περί Ειδικότερων Προσόντων του Σχολικού Ψυχολόγου, ΦΕΚ 573 τβ, 1981
Γνωμοδότηση ΝΣΚ 458 του 2011 περί προσόντων διορισμού Ψυ ΠΕ 23
Κώδικας Δεοντολογίας Σχολικών Ψυχολόγων Ε.Σχο.Ψ.Ε  2002
ISPA   Code of Ethics

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου